بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ


 

رقیه بنت الحسین (ع) ؛ واقعیت یا تحریف؟

 دسته بندی : حسینیه, شبهات
    91 views بازدید

در پي القاي شبهات بي اساس از سوي برخي افراد ناآگاه گاهاً مغرض درباره وجود مقدس حضرت رقيه بنت الحسين عليهما السلام، مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ عصر ما تاكيد كردند تشكيك در اصل وجود مقدس حضرت رقيه عليهاالسلام،نه تنها ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوار ايشان، بلكه ظلم به اهل بيت عليهم السلام است.از اين رو بر آن شديم تا در اين مقاله منابع تاریخی،نظرات بزرگان و مراجع عظام تقليد را درباره اين وجود نوراني از نظر بگذرانيم.
اساساً درباره ی حضرت رقیه سلام الله علیها چهار دیدگاه وجود دارد:
۱.      گروهی حضرت رقیه سلام الله علیها را تحریف تاریخ میدانند وداشتن دختری به نام رقیه را برای امام حسین علیه السلام منکر میشوند
۲.      گروهی حضرت رقیه سلام الله علیها را دختر یکی از اصحاب شهدای کربلاء میدانند
۳.      گروهی حضرت رقیه سلام الله علیها را دختر امام حسین علیه السلام میدانند،اما نام او را رقیّه نمیدانند
۴.      گروهی حضرت رقیه سلام الله علیها را با همین نام دختر امام حسین علیه السلام میدانند
 

نقد وبررسی دیدگاه ها
گروه اوّل:
درباره ی این گروه که عدّه ای محدود هستند،از ایشان میپرسیم:
·       آیا تبحّر کافی وآگاهی کامل در تاریخ امام حسین علیه السلام دارید؟
·       آیا تمام کتب قدیمی که درباره ی تاریخ امام حسین علیه السلام است دیده اید وبعد چنین حرفی زده اید؟
·       آیا با گذشت چند قرن از واقعه جانگداز عاشورا،احدی از بزرگان،مراجع،علما  ندیده اند،ندانسته اند یا آنقدر سواد نداشته اند که بفهمند ویا جرأت آن را نداشته اند که بگویند چنین دختری تحریف تاریخ است؟
·       آیا عالمی مثل شیخ عبّاس قمی رحمه الله،با دقّت واحتیاطی که در نقل مصائب ومقاتل داشته اند،چنین نظری درباره ی حضرت رقیه سلام الله علیها داشتند؟
·       و چندین سؤال دیگر
 
 
گروه دوّم:
درباره ی این گروه،از ایشان میپرسیم:
·       دختر کدام شهید کربلا؟
لطف بفرمایند با ذکر سند صحیح ومعتبر بفرمایند که ایشان دختر فُلان صحابی امام حسین علیه السلام یا دختر فُلان شهید کربلاء میباشند.لطف بفرمایند کُلّی گویی نفرمایند که به دور از بحث علمی است.
گروه سوّم:
گروهی که ایشان را دختر امام حسین علیه السلام میدانند،ولی در نام اختلاف دارند،بیان میکنیم:
علّامه محمد مهدی حائری یزدی رحمه الله می آورد:
کانت للحسین (ع) بنت صغیره… تسمی رقیه و کان لها ثلاث سنین
معالی السبطین،ج۲،ص۱۷۰،۱۶۱  
تعبیر«تسمی رقیه»نشان میدهد که «رقیه»نام اصلی ایشان نبوده بلکه به این اسم معروف بوده است.
گروه چهارم:
در این مقاله اسنادی در اثبات صحبت این گروه می آوریم  إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى‏
 
حضرت رقيه سلام الله عليها در منابع تاريخي
آنچه امروز درباره رقيه سلام الله عليها شهرت دارد و نقل مي شود اين است كه او از دختران امام حسين عليه السلام است.در كربلا همراه كاروان بوده و همراه قافله به شام مي رود. شبي در خرابه شام، خواب پدر را ديده و بهانه او را مي گيرد. به دستور يزيد رأس مطهر را درون طشتي گذاشته و براي او مي برند. اين دختر سه ساله، وقتي روپوش را كنار مي زند ابتدا با پدر نجوا مي كند و بعد با در آغوش كشيدن او، براي هميشه آرام مي شود.
اما آنچه در منابع فعلي وجود دارد به ترتيب قدمت زماني به شرح زير است:
۱.مقتل أبی مخنف
لُوطِ بْنِ يَحْيَى‏ ملقّب به أَبُو مِخْنَف‏ أَزْدِي متوفای۱۵۷هجری قمری،در مقتل خود، هنگام وداع امام حسین علیه السلام با اهل بیت گرامیشان چنین آورده است:
ثم نادی یا ام کلثوم و یا زینب و یا سکینه و یا رقیه و یا عاتکه و یا صفیه علیکن منی السلام
آنگاه فریاد برآورد:ای اُمّ کلثوم،ای زینب،ای سکینه،ای رقیه،ای عاتکه،ای صفیه،من نیز رفتم، خداحافظ
مَقْتَلُ الْحُسَین وَ مَصْرَعُ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَصْحابِهِ فی کَرْبَلاءْ، أَلْمُشْتَهَرْ بـ مَقْتَل أَبی مِخْنَف،ص۱۳۱
اعتبار مقتل أبی مخنف
حضرت استاد حسین انصاریان حفظه الله درباره مقتل أبی مخنف میگوید:
 مقتل أبی مخنف نیز یکی از مقاتل قابل اعتماد است
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله فرمودند:
متقل ابی مخنف یکی از منابع معتبر میباشد که مطالب آن در کتاب مورخانی چون طبری،یعقوبی ومسعودی وابن اثیر نقل شده است



ترجمه ابی مخنف،لوط بن یحیی بن سعید
آیت الله العظمی خوئی از قول مرحوم نجاشی می آورد:
قال النجاشي لوط بن يحيى بن سعيد بن مخنف بن سالم (سليم ظ) الأزدي الغامدي أبو مخنف ‏‏شيخ أصحاب الأخبار بالكوفة ووجههم…روى عن جعفر بن محمد عليه السلام‏…وصنف كتبا كثيرة منها :المغازي، فتوح الاسلام،فتوح العراق،فتوح خراسان،الجمل،صفين،النهر،الغارات،قتل الحسين عليه السلام و….
ابومخنف از بزرگان و چهره هاي برجسته علماي کوفه بود….از امام جعفر صادق علیه السلام روایت نقل کرده است… و کتب زيادي به رشته تحرير درآورد که کتب:المغازي،فتوح الاسلام،فتوح العراق،فتوح خراسان،الجمل،صفين،النهر،الغارات،قتل الحسين عليه السلام و …از جمله کتابهاي او مي باشند .
معجم‏رجال‏الحديث وتفصيل طبقات الرواة،السيد أبو القاسم الموسوي الخوئي،ج۱۴،ص۱۳۶،شماره۹۷۶۹
ذهبي به نقل از ابن عدي مي گويد ابومخنف شيعه است
قال عبد الله ابن عدي : شيعي .
ميزان الإعتدال في نقد الرجال،أبي عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي،ج ۳،ص۴۲۰،ترجمه  لوط بن يحيى،أبو مخنف،رقم ۶۹۹۲
ابن النديم مي گويد :
 قرأت بخط أحمد بن الحارث الخزاز قالت العلماء : أبو مخنف بأمر العراق واخبارها وفتوحها يزيد على غيره  .
نمونه اي از خط أحمد بن الحارث الخزاز ديدم که نوشته بود علماء مي فرمايند:ابو مخنف در مورد عراق و خبرها(و تاريخ)آن و فتوحات صورت گرفته در آن از ديگران اطلاعات بيشتري دارد .
الفهرست،أﺑﻮ اﻟﻔﺮج ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﻖ اﻟﻤﻌﺮوف ﺑ. ﺎﺑﻦ اﻟﻨﺪﻳﻢ البغدادي،ص ۱۰۶
کتاب های او
ابن النديم درباره ی کتاب های او مي گويد :
كتاب الردة ، كتاب فتوح الشام ،  كتاب فتوح العراق ،  كتاب الجمل ،  كتاب صفين . كتاب أهل النهروان والخوارج ، كتاب الغارات ، كتاب الخريت بن راشد و بنى ناجية ، كتاب مقتل علي عليه السلام ، كتاب مقتل حجر بن عدي ، كتاب مقتل محمد بن أبي بكر والأشتر و محمد بن أبي حذيفة ، كتاب الشورى ومقتل عثمان ، كتاب المستورد بن علفة ، كتاب مقتل الحسين عليه السلام
الفهرست،أﺑﻮ اﻟﻔﺮج ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ اﺳﺤﻖ اﻟﻤﻌﺮوف ﺑ. ﺎﺑﻦ اﻟﻨﺪﻳﻢ البغدادي،ص ۱۰۶
۲.اشعار سیف بن عمیره رحمه الله
سیف بن عَمیره کوفی از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام و از راویان برجسته و بزرگ شیعه است.سیف بن عمیره از راویان زیارت عاشورا معروفه ی امام حسین علیه السلام است.سیف بن عمیره، از جمله کسانی است که در مصائب اهل بیت علیهم السلام به خصوص حضرت سید الشهداء علیه السلام اشعاری جانسوز دارد. وی در اشعارش از گریه حضرت زینب و ام کلثوم و سکینه و رقیه همراه با ناله و آه و اندوه بر امام حسین یاد می کند.او در قصیده زیبایی که سروده است صراحتا به نام حضرت رقیه و بخشی از سرگذشت ایشان اشاره میکند :
وَ سَکِینَةُ عَنْهَا السَّکِینَتَهُ فَارَقِتْ*لمَاَّ ابْتَدَیَتْ بِفُرْقَةٍ وَ تَغَیَّرٍ
آرامش از سکینه جدا شد*چون که او از امام خود جدا گردید
 
وَ رُقيّةُ رِقَّ الْحَسودِ لِضُعْفِها*وَ غَدَاً لِيَعْذِرَهَا الَّذي لَمْ يَعْذَرُ
حضرت رقیه کسی بود که حسودان برای ضعف و ناتوانیش دل سوزاندند. این عده فردای قیامت مجبور به عذرخواهی از او میشوند هرچند که هیچ عذری برای آنها وجود ندارد
 
وَ لِاُمّ كُلـثـوم يَجِدْ جَدِيـدَهَـا*لَثْمٌ عَقِیبُ دُمُوعِهَا لَـمْ يُكَرِر
حضرت ام کلثوم نیز هر لحظه صورت اشک آلودش را با پارچه ای پاک میکند
 
لَمْ أَنْسِها وَ سُكَينَةَ وَ رُقَيَّةَ*يَبـْكيـنـَهُ بِـتـَحسُّــــرٍ و تَـزَفّــُرٍ
من هیچگاه ام کلثوم و سکینه و رقیه را فراموش نمیکنم که برای امام حسین با آه و ناله حسرت گریه میکردند
 
یَدْعُونَ أُمُّهُمُ الْبَتُولَةَ فَاطِمَا*دَعْوَی الْحَزِینِ الْوَالِهِ الْمُتَحَیِّرِ
آنها مادرشان حضرت فاطمه علیهاالسلام را با حال محزون و سرگردان و حیران صدا میزدند
و در آخر شعرش میگوید:
وَ عُبَیدُکُمْ سَیْفُ فَتَیً ابْنُ عُمَیْرَهٍ*عَبْدٌ لِعَبْدِ عُبَیْدِ حَیْدَرِ قَنْبَرِ
ای سادات و موالی من! سیف بن عمیره بنده ی بنده ی غلام حیدر قنبر است
المنتخب،فخر الدين الطريحي،ص۴۰۸
ترجمه سیف بن عمیره
مرحوم آیت الله العظمی خوئی در معجم رجال الحدیث میگوید:
قال النجاشي:سيف بن عميرة النخعي،عربي،كوفي،ثقة،روى عن أبي عبد الله و أبي الحسن ع‏….
و قال الشيخ:سيف بن عميرة، ثقة كوفي نخعي عربي‏….
و قال ابن شهرآشوب في المعالم:سيف بن عميرة، ثقة من أصحاب الكاظم ع‏
نجاشی میگوید:سیف بن عمیره نخعی،عرب و کوفی ومورد اعتماد است.از امام صادق وامام موسی کاظم علیهما السلام روایت نقل کرده است….
شیخ طوسی گفته است:سیف بن عمیره،مورد اعتماد،کوفی،اهل نخع وعرب است….
ابن شهر آشوب در المعالم گفته است:سیف بن عمیره،مورد اعتماد واز اصحاب امام کاظم علیه السلام است.
معجم‏رجال‏الحديث وتفصيل طبقات الرواة،السيد أبو القاسم الموسوي الخوئي،ج۸،ص۳۶۵-۳۶۴،رقم۵۶۵۸
ترجمه فخرالدین طریحی
مرحوم آیت الله العظمی خوئی در معجم رجال الحدیث میگوید:
قال الشيخ الحر في تذكرة المتبحرين:الشيخ فخر الدين بن محمد بن علي بن أحمد بن طريح النجفي،فاضل،زاهد،ورع،عابد،فقيه،شاعر،جليل القدر،له كتب، منها: مجمع البحرين و المقتل و الفخرية في الفقه و المنتخب في الزيارة و الخطب‏
شیخ حرّ عاملی در تذکرة المتبحرّین میگوید:شیخ فخر الدین بن محمد بن علی بن احمد بن طریح نجفی،فاضل،زاهد،اهل ورع،عابد،فقیه،شاعر،جلیل القدر،برای او کتاب هایی است:مجمع البحرين،المقتل،الفخرية في الفقه،المنتخب في الزيارة و الخطب‏
معجم‏رجال‏الحديث وتفصيل طبقات الرواة،السيد أبو القاسم الموسوي الخوئي،ج۱۳،ص۲۵۲،رقم۹۳۰۴
شبهه:
امکان دارد شبهه ایجاد شود که منظور از رقیه در شعر،دختر امام حسین علیه السلام نباشد.
در جواب میگوییم:
۱-در شعر آمده که حسودان برای ضعف حضرت رقیه سلام الله علیها دل سوزاندند،ولی رقیه دحتر امیرالمؤمنین علیه السلام صاحب فرزند بودند وضعف بر زن صاحب فرزند صحیح نیست
۲-سیف بن عمیره رحمه الله،حضرت رقیه سلام الله علیها را در کنار حضرت سکینه سلام الله علیها آورده است.
۳-در شعر آمده که«یَدْعُونَ أُمُّهُمُ الْبَتُولَةَ فَاطِمَا»واژه یدعون،صیغه جمع است وباید به سه نفر اشاره داشته باشد که همه از نوادگان حضرت زهرا سلام الله علیها باشند.قبل از این بیت،سه خانم به نام امّ کلثوم علیها السلام که دختر حضرت زهرا سلام الله علیها است،سکینه سلام الله علیها که نوه آن حضرت است وحضرت رقیه سلام الله علیها.به طبع باید ایشان هم نوه حضرت زهرا سلام الله علیها باشد.یعنی دختر امام حسین علیه السلام.همچنین رقیه دختر امیرمؤمنان،مادرش الصهباء تغلبیه است ودختر حضرت زهرا سلام الله علیها نیست تا واژه أمهم از زبان او درست باشد.
۳. لباب الأنساب والألقاب والأعقاب
نسب شناس معروف قرن ششم،ابن فُندُق بيهقى متوفی ۵۶۵هجری قمری در لباب الأنساب در بيان فرزندانى كه از نسل امام حسین عليه السلام باقى مانده اند،مى نويسد:
ولَم يَبقَ مِن أولادِهِ إلّا زَينُ العابِدينَ عليه السلام ، وفاطِمَةُ وسُكَينَةُ ورُقَيَّةُ
از فرزندان امام حسين عليه السلام ، جز زين العابدين عليه السلام ، فاطمه ، سَكينه و رُقيّه ، باقى نماند
لباب الأنساب والألقاب والأعقاب،أبي الحسن علي بن ابي القاسم بن زيد البيهقي،الشهير بابن فندق،ج۱،ص۳۵۵
ترجمه أبو الحسن بن أبي القاسم بن الحسين البيهقي‏
میرزا حسین نوری متوفی۱۳۲۰هجری قمری،در باب۲۵،درباره ی وی میگوید:
العالم المتبحر أبو الحسن، أو الحسن بن الشيخ أبي القاسم بن الحسين البيهقي، الفاضل المتكلم، الجليل المعروف:بفريد خراسان‏… كان من اجلّة مشايخ ابن شهرآشوب، و من كبار أصحابنا
عالم متبحّر،ابوالحسن یا حسن بن شیخ ابوالقاسم بن حسین بیهقی،فاضل،متکلّم،جلیل،معروف به فرید خراسان….از جلیل ترین اساتید ابن شهر آشوب بوده،و از بزرگان اصحاب ما است
خاتمة مستدرك الوسائل،میرزا حسین نوری طبرسی،الميرزا الشيخ حسين النوري الطبرسي،ج۳،ص۹۹
سید محسن امین متوفی۱۳۷۱هجری قمری میگوید:
أقوال العلماء فيه:يستفاد مما ذكره العلماء في حقه…..انه كان لغويا نحويا صرفيا منطقيا متأدبا شاعرا أديبا ناظرا في الطب،عالما بعلم الحديث،فقيها،عالما بعلم النظر والجدال واعظا…. انه كان من أجلة مشايخ ابن شهرآشوب وكبار علماء الإمامية وقد ذكره ابن شهرآشوب في المعالم وابن الحر في أمل الآمل والأفندي في رياض العلماء والنوري في مستدركات الوسائل
از آنچه که علما در حقّش گفته اند استفاده میشود که همانا او اهل لغت،نحو،صرف ومنطق بود.با ادب،شاعر،ادیب،ناظر بر طبّ،عالم به علم حدیث،فقیه،عالم به علم نظر وجدال،واعظ….قطعا او از جلیل ترین استادان ابن شهر آشوب بوده واز بزرگان علما امامیه میباشد.ابن شهر آشوب در المعالم وشیخ حرّ عاملی در أمل الآمل(تذکرة المتبحرین)وعبدالله افندی در ریاض العلماء ومیرزا حسین نوری در مستدرک الوسائل
أعیان الشیعه،الامام السيد محسن الأمين،ج۸،ص۲۴۳
شبهه اوّل
خود ابن فندق در پنج صفحه قبل از بیان این مطلبش در لباب الأنساب، نام دختران امام حسین را ذکر میکند، و در آنجا نامی از رقیه نمیبرد و دختران آن حضرت را فاطمه سکینه ام کلثوم و زینب میشمارد
روش علمای خبره در تألیف کتب این بوده که منابع متعدد معتبر را پیرامون یک موضوع جمع آوري میکردند و بعد شروع به تألیف کتاب میکردند و چون منابع معتبر گاهی باهم تنافی داشتند، این تنافی به کتاب آنها راه مییافت. ابن قندق هم چاره اي غیر از آوردن این اقوال مختلف نداشت، چرا که منابع در نزد او معتبر بود و چنین منابعی قابل اغماض نیست. اینکه ابن فندق در مقام شمارش اولاد امام حسین علیه السلام نامی از حضرت رقیه سلام الله علیها نمیبرد و در جاي دیگر نام ایشان را میبرد به خاطر تنافی در منابع میتواند باشد. از این دست تنافیها در کتب مقاتل و تواریخ کم نیست و نمیشود به همه آنها نسبت سهو داد(مثل قاتل امام حسین علیه السلام)
نتیجتاً اینکه، از نقل لباب الأنساب فهمیده میشود که در بعض منابع قدما نام رقیه سلام الله علیها آمده است و صرف وجود نام شریف ایشان در بعض منابع قدما براي استدلال ما کافی است.
شبهه دوّم
ابن فندق نوشته که غیر از زین العابدین وسکینه و فاطمه و رقیه سلام الله علیهم، کسی از اولاد امام علیه السلام باقی نماند، درحالیکه رقیه سلام الله علیها که در شام به شهادت رسید فقط سه سال داشت و نسلی ندارد تا جزء باقیماندگان امام حسین علیه السلام محسوب شود. زیرا که در کلام عرب و نسبشناسان، اگر جمله ” لم یبق الا فلان ” استعمال شود، مراد این است که فلانی براي او باقی ماند و نسل او را ادامه داد
جمله«لم یبق الا فلان»در جایی استعمال میشود که فلانی نسل را ادامه داده باشد، این حرف درست نیست. چرا که این جمله را به دست هر عربی بدهی چه جاهل و چه عالم و چه نسب شناس، به هیچ وجه این را که ایشان فهمیده، نمیفهمد و این جمله بر فرزندي که حتی یک روز بعد پدرش زنده باشد صادق است. مثلاً در میان کتب انساب گاهی صریحاً کودکی را باقیمانده از طایفهاي میداند درحالیکه بچه عقبی ندارد. ظهورات هر کلامی در آن زبان حجت است
۴.الْمَلْهُوفِ عَلَى قَتْلَى الطُّفُوف‏
ابوالقاسم رضی الدین سیّد علی بن طاووس متوفی۶۶۴هجری قمری میباشد.سید بن طاووس در سخنی که امام برای آرام کردن خواهر،همسر و فرزندانش به آنان می‏فرماید،آورده است:
یا اُختَاه، یا اُم کُلثُوم وَ اَنتِ یا زَینَب وَ اَنتِ یا رُقَیّه وَ اَنتِ یا فاطِمَه و اَنتِ یا رُباب! اُنظُرنَ اِذا أنَا قُتِلتُ فَلا تَشقَقنَ عَلَیَّ جَیباً وَ لا تَخمُشنَ عَلَیَّ وَجهاً وَ لا تَقُلنَ عَلیَّ هِجراً
خواهرم ،ام کلثوم و تو ای زینب! تو ای رقیه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر دارید هنگامی که من کشته شدم،برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید
الْمَلْهُوفِ عَلَى قَتْلَى الطُّفُوف‏،علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن طاووس الحسيني،ص۱۴۱
ترجمه سید بن طاووس
آیت الله العظمی خوئی میگوید:
علي بن موسى بن جعفر بن محمدابن أحمد بن محمد بن أحمد بن محمد بن محمد الطاوس العلوي الحسيني – رضي الدين قدس سره – من أجلاء هذه الطائفة و ثقاتها،جليل القدر عظيم المنزلة….. و قال الشيخ الحر في تذكرة المتبحرين حاله في العلم و الفضل و الزهد و العبادة و الثقة و الفقه و الجلالة و الورع أشهر من أن يذكر…. له مصنفات كثيرة منها:….. و كتاب الملهوف على قتلى الطفوف‏
علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن احمد بن محمد بن احمد بن محمد بن محمد طاووس علوی حسینی رضی الدین قدس سرّه،از جلیل ترین این طائفه ومورد اعتماد آن است.جلیل القدر،عظیم المنزله….شیخ حرّ عاملی در تذکره المتبحرین میگوید:حال او در علم و فضل،زهد،عبادت،مورد اعتماد وفقه وجلالت و ورع مشهور تر است از اینکه ذکر کنیم….برای او کتاب های زیادی است مثل:….کتاب الملهوف على قتلى الطفوف‏
معجم‏رجال‏الحديث وتفصيل طبقات الرواة،السيد أبو القاسم الموسوي الخوئي،ج۱۲،ص۱۸۸،رقم۸۵۳۲
شبهه اول:
شاید گفته شود که منظور از حضرت رقیه که در کلام حضرت سیدالشهداء علیه السلام آمده است، خواهر امام حسین علیه السلام و همسر مسلم بن عقیل علیه السلام باشد که در کربلا حضور داشته است.میگوییم:
اولاً:رقیّه ای که همسر حضرت مسلم می باشد و از او فرزندی به نام عبدالله در کربلا به شهادت رسید،قبل از حادثه کربلا وفات یافته است.
ثانیا:در این نقل واکثر نقل ها که امام اهل حرم را مورد خطاب قرار می دهد،نام حضرت رقیه را در کنار دختران خویش قرار می دهند
شبهه دوّم:
میگویند که در لهوف قدیمی،نامی از حضرت رقیه سلام الله علیها نیامده است.حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله چنین گفته اند:
این مطلب برای ما ثابت نیست و آنچه در لهوف آمده است این است که: مرحوم سید بن طاووس در حوادث عصر تاسوعا آنجا که نقل مى کند حسین(علیه السلام)زنان را دلدارى مى دهد، از رقیه نام مى برد و مى نویسد: امام حسین(علیه السلام) امّ کلثوم، زینب، رقیه، فاطمه و رباب را مورد خطاب قرار داد و آنها را به صبر و بردبارى دعوت کرد ولى مشخص نکرده است که آیا او فرزند امام حسین(علیه السلام) و چند ساله بود…
۵-إحقاق الحق وإزهاق الباطل
شهید سيّد نور اللّه حسيني مرعشي تُسْتَري معروف به شهید ثالث،صاحب مجالس المؤمنين،قاضی شهيد متوفی سال۱۰۱۹هجری قمری است.ایشان در وداع امام حسین علیه السلام با اهل بیتش می آورد:
‏ثم نادى : يا أم كلثوم ويا سكينة ويا رقية ويا عاتكة ويا زينب يا أهل بيتي عليكن مني السلام
 آنگاه فریاد بر آورد ای ام کلثوم، ای سکینه، ای رقیه، ای عاتکه، ای زینب، ای اهل بیت من، من نیز رفتم، خداحافظ
إحقاق الحق وإزهاق الباطل،القاضي الشهيد نور الله التستري،ج۱۱،ص۶۳۳
ترجمه شهید سيّد نور اللّه حسيني مرعشي تُسْتَري:
علامه سیّد محسن امین میگوید:
القاضي نور الله بن شريف الدين بن نور الله المرعشي الحسيني التستري الشهير بالأمير السيد المعروف بالشهيد الثالث…..في تتمة أمل الآمل : أحد أركان الدهر وأفراد الزمان العالم العلم العلامة المتكلم الفريد والمناظر الوحيد والمجاهد السعيد بحر العلوم….
قاضی نورالله بن شریف الدین بن نور الله مرعشی حسینی تستری مشهور به امیر سید،معروف به شهید ثالث….شیخ حرّ عاملی در آخر أمل الآمل(تذکرة المتبحّرین) میگوید:یکی از ارکان وافراد زمان است.عالم به علم،علامه متکلّم یگانه،تنها در مناظره،ومجاهد پیروز،دریای علم….
أعیان الشیعه،الامام السيد محسن الأمين،ج۱۰،ص۲۲۸
۶. الدمعة الساكبة في احوال النبي والعترة الطاهرة
محمد باقر بن عبدالکریم بهبهانی،متوفی سال۱۲۰۵هجری قمری داستانی را به نقل از بعضی از کتب اصحاب امامیه آورده است تا آنجا که امام حسین علیه السلام فرمودند:
ثمّ لزمه بيده ( عليه السلام ) وصاح بأعلى صوته : يا زَيْنَبُ ! وَيا أُمَّ كُلْثُوم ! وَيا سَكينَةُ ! وَيا رُقَيَّةُ ! وَيا فاطِمَةُ ! إِسْمَعْنَ كَلامي وَاعْلَمْنَ أَنَّ ابْني هذا خَليفَتي عَلَيْكُمْ ، وَهُوَ إِمامٌ مُفْتَرَضُ الطّاعَةِ
سپس امام حسین علیه السلام دست امام سجاد علیه السلام را گرفت و با صدايی بلند فرمود: ای زينب، ای ام کلثوم ، ای سکينه، ای رقيه، ای فاطمه کلام مرا بشنوييد و بدانيد اين فرزندم، خليفه ی من بر شما و امام واجب اطاعت بر همگان است
الدمعة الساكبة في احوال النبي والعترة الطاهرة،المولى محمد باقر بن عبد الكريم البهبهاني،ج۴،ص۳۵۱
ترجمه محمد باقر بن عبدالکریم بهبهانی
عمر رضا کحاله،از عالمان رجالی اهل سنت در قرن معاصر بوده است،میگوید:
محمد باقر بن عبد الكريم الدهشتي ،البهبهاني،الكتبي،النجفي.فاضل
معجم المؤلفين تراجم مصنفي الكتب العربية،عمر رضا كحالة،ج۹،ص۸۸
حضرت آیت الله العظمی سبحانی میگوید:
كان من أعلام الإسلام وأفذاذ المحقّقين ، ورائد حركة التجديد في أصول الفقه ، وزعيم الإمامية في عصره
از اعلام های اسلام وبا نفوذ ترین محققین بود.باعث حرکت جدید در اصول فقه شد وزعیم امامیه در زمان خودش بود
موسوعة طبقات الفقهاء،العلامة المحقق جعفر السبحاني،ج۱۳،ص۵۲۹
علامه سید محسن امین میگوید:
وصفه تلميذه السيد مهدي بحر العلوم في بعض إجازاته بقوله شيخنا العالم العامل العلامة وأستاذنا الحبر الفاضل الفهامة المحقق النحرير والفقيه العديم النظير…البحر الزاخر والامام الباهر
شاگردش سید مهدی بحر العلوم در بعضی از اجازاتش اینگونه توصیف کرده است:شیخ ما،عالم عامل،علامه واستادما فاضل،بسیار فهیم،محقق،فقیهی که مثلش نبود،دریای موّاج وامام متبهّر….
أعیان الشیعه،الامام السيد محسن الأمين،ج۹،ص۱۸۲
۷.ينابيع المودة لذوي القربى
سلیمان بن ابراهیم قندوزی حنفی،متوفی۱۲۹۴هجری قمری است.ایشان در وداع امام حسین علیه السلام می آورد:
ثم نادى : ” يا أم كلثوم ، ويا سكينة ، ويا رقية ، ويا عاتكة ، ويا زينب ، يا أهل بيتي عليكن مني السلام
ای امکلثوم، ای سکینه، ای رقیه، ای عاتکه و ای زینب! ای اهل بیت من! خدانگهدار؛ من نیز رفتم.
ينابيع المودة لذوي القربى،سليمان بن إبراهيم القندوزي الحنفي،ج۳،ص۷۹
ترجمه سلیمان بن ابراهیم قندوزی
خیرالدین زرکلی میگوید:
سليمان بن خوجه إبراهيم قبلان الحسيني الحنفي النقشبندي القندوزي:فاضل،من أهل بلخ،مات في القسطنطينية.له(ينابيع المودة – ط)
سلیمان بن خواجه،ابراهیم قبلان حسینی حنفی نقشبندی قندوزی،فاضل،از اهل بلخ،در قسطنطنیه درگذشت.برای او ینابیع مودة است
الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربين والمستشرقين،خير الدين الزركلي،ج۲،ص۲۰۶
۸.مهيج الاحزان و موقد النيران في قلوب اهل الايمان
این کتاب،نوشته ی حسن بن محمدعلی یزدی میباشد ودر تاریخ۱۲۵۹هجری قمری به اتمام رسیده است وخود متوفای۱۲۹۷هجری قمری میباشد.ایشان در مجلس دهم از کتاب به نقل از حمید بن مسلم می نویسد:
من با لشگر پسر زیاد بودم و نظر می کردم به سوی آن طفل که بر روی دست سیدالشهداء شهید شد، ناگاه دیدم از خیمه، زنی بیرون آمد نورانی که نورش نور آفتاب را فرو می نشاند. پا بر دامن زنان گاهی می افتاد و گاهی بر می خاست و می گفت: واولداه! واقتیلاه! وامهجه قلباه! تا آمد به نزد آن طفل و خود را بر روی آن انداخت و دخترانی چند از خیمه بیرون دویدند و خود را بر روی نعش آن طفل شهید انداختند. سیدالشهداء با قوم در گفت و گو بود. چون این را دید به همان حال به سوی آن زن رفت و او را موعظه و نصیحت کرد و به مدارا و ملاطفت، او را به خیمه برگردانید. از کسانی که دورم بودند، پرسیدم: این زن کیست؟ گفتند: ام کلثوم و آن دختران، فاطمه و سکینه و رقیه می باشند
مهيج الاحزان و موقد النيران في قلوب اهل الايمان،ص۲۴۴
ترجمه حسن بن محمد علی یزدی
سید محسن أمین میگوید:
المولى حسن علي اليزدي الكثنوي الحائري .توفي سنة ۱۲۹۷ .عالم فاضل
مولی حسن علی یزدی کثنوی حائری،متوفی سال۱۲۹۷،عالم وفاضل است
و در جای دیگر میگوید:
المولى حسن بن محمد علي اليزدي الحائري.عالم فاضل مؤلف كان أرشد تلاميذ السيد محمد الطباطبائي المعروف بالمجاهد المتوفى أستاذه المجاهد سنة ۱۲۴۲ له من المؤلفات ۱ مهيج الأحزان
مولی حسن بن محمد علی یزدی حائری،عالم،فاضل،مؤلف،از برترین شاگردان سید محمد طباطبایی معروف به مجاهد است.استادش مجاهد در سال۱۲۴۲درگذشت.برای او مؤلفاتی است:۱-مهیج الأحزان
أعیان الشیعه،الامام السيد محسن الأمين،ج۵،ص۲۱۷و۲۶
خیر الدین زرکلی،از علمای رجال اهل سنت درباره ی این شخص میگوید:
حسن بن علي اليزدي : واعظ إمامي من أهل الحائر
الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربين والمستشرقين،خير الدين الزركلي،ج۲،ص۲۰۶
۹.أعيان الشيعة
علامه سید محسن امین،متوفی۱۳۷۱هجری قمری در کتاب معتبر ومعروف أعیان الشیعه که در شرح زندگی و احوال بزرگان شیعه نوشته شده است.این کتاب، جامع ترین تذکره و یا دائره المعارفی است در احوالات رجال شیعه در دولت های اسلامی و شرح عقاید تشیع در اصول و فروغ. در این کتاب نیز ازحضرت رقیه سلام الله علیها سخن به میان آمده و می نویسد که:
۱۱۵ : رقية بنت الحسين ع
ينسب إليها قبر ومشهد مزور بمحلة العمارة من دمشق الله أعلم
۱۱۵:رقیه دختر امام حسین علیه السلام
برای او قبر ومحل شهادتی را در محله عماره در دمشق نسبت داده اند.خدا داناتر است
أعیان الشیعه،الامام السيد محسن الأمين،ج۷،ص۳۴
سید محسن امین عاملی، فقیه مورّخ، ادیب دانشمند، خاتم مجتهدان شام، شاعر بزرگ و رهبر شیعیان که مقام مرجعیت بزرگ را دارا بود.
۱۰.ریاحین الشریعه
مرحوم شیخ ذبیح الله محلاتی در این کتاب،در ترجمه بانوان دشت کربلا می آورد:
رقیه بنت الحسین
در منتهی الآمال از کتاب کامل بهائی نقلا از کتاب حاویه چنین آورده که زنان خاندان نبوت در حالت اسیری حال مردانی که در کربلا شهید شده بودند بر پسران ودختران ایشان پوشیده میداشته اند وهر کودکی را وعده ها میدادند که پدر تو بفلان سفر رفته باز می آید تا ایشان را به خانه یزید آوردند.دخترکی بود چهارساله شبی از خواب بیدار شد گفت:پدرم حسین علیه السلام در کجا است؟این ساعت او را بخواب دیدم.اهل بیت سخت پریشان شدند.زنان وکودکان جمله در گریه افتادند وفغان از ایشان برخواست.یزید خفته بود از خواب بیدار وشد پرسید:این ناله وشیون چیست؟خبر بردند که حال چنین است.گفت:بروید وسر پدرش را ببرید در کنار او بگذارید.چون آن سر مقدس را بیاوردند ودر کنار او نهادند،پرسید:این چیست؟گفته اند مقصود تو در میان این طبق است.آن دختر بترسید وفریاد برآورد ورنجور شد ودر آن چند روز جان بحق تسلیم کرد
ریاحین الشریعه در ترجمه بانوان دانشمند شیعه،چاپ دار الکتب السلامیه تهران،ج۳،ص۳۰۹
ترجمه ذبیح الله محلاتی:
محمد حسین حسینی جلالی میگوید:
وصفه شيخنا العلامة قدّس سرّه : « بالخطيب المؤرخ المعاصر » .
قال نجل الأميني : « من العلماء المتتبعين والمؤلفين المحقّقين والخطباء المتكلمين »
او را استاد علامه ما چنین وصف کرده است:خطیب ومورخ معاصر
فرزند علامه امینی گفته است:از علمای پی گیر ومولفین محقق واز خطبای متکلم بوده است
 فهرس التّراث،محمد حسين الحسيني الجلالي،ج۱،ص۶۱۷
 
 
حضرت رقيه سلام الله عليها در کلام بزرگان و مراجع عظام تقلید
حضرت آیت الله العظمی بروجردی رضوان الله علیه
پایگاه اطلاع رسانی ایشان،مینوسید:
بنابر نظر مشهور، تاريخنگارانِ معروف نام ده فرزند را براي امام حسين ـ عليهالسّلام ـ ذكر ميكنند كه شش تن آنها پسر و بقيه دختر ميباشند. دختران حضرت ـ عليهالسّلام ـ عبارت بودند از زينب، سكينه، فاطمه و رقيه
و همچنین پنج صفر را«شهادت حضرت رقيه دختر امام حسين (عليه السلام) در شام»میدانند
 حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی
از ایشان سؤال کرده اند:
متأسفانه اخیراً برخی افراد نسبت به وجود مقدس حضرت رقیه بنت الحسین تردید كرده و شبهه پراكنی می كنند؛ برای روشن شدن افكار عمومی و رفع شبهه از جامعه پاسخ مستدل و مستندی در این خصوص مكتوب فرموده تا انشاالله در حد بضاعت اطلاع رسانی گردد.
  جواب فرمودند:
اولاً راجع به حضرت رقیه سلام الله علیها اخیراً کتابی نوشته شده است و خیلی خوب اثبات نموده به اینکه حضرت رقیه ۳ ساله در خرابه شام از دنیا رفته و قبرش هم در آنجا است و معجزات زیادی هم نقل شده است، ثانیاً قاعده ای در فقه است به نام قاعده تسامح در ادلة سنن، مقتضی آن قاعده این است که آنچه راجع به این دختر ۳ ساله گفته اند شما هم نقل کنید و به زیارت او بروید همه اش بر طبق موازین شرعی است و به این طور شبهات اعتنا نکنید.
حضرت آیت الله العظمی سید محمد حسینی شاهرودی حفظه الله
سوال ۱۵۱۳ از کتاب استفتائات صفحه ۳۸۹:
لطفا نظر حضرتعالی را در رابطه با حضرت رقیه بفرمایید.
جواب:
از قول بعضی محققین و سیره عملیه مستمره متدینین در تشرف به زیارت آن حضرت برای ما وثوق و اطمینان حاصل می شود که حضرت اباعبدالله علیه السلام دختری به نام رقیه سلام الله علیها داشته اند و در آن مکان مقدس دفن شده است.
ایشان در مناسبت های سایتشان،در روز پنجم صفر میفرمایند:
روز پنجم ماه صفر: شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
در روز پنجم ماه صفر سال ۶۱ ه. حضرت رقیه مظلومانه به شهادت رسید. نام شریفش « رقیه» ، « فاطمه» و « زینب» است. پدرشان مولانا الشهید اباعبدالله الحسین علیه السلام و مادرشان ام اسحاق است.
ولادت آن حضرت در مدینه بود و در سن سه سالگی یا بیشتر در محرم ۶۱ هجری با پدر بزرگوارش به کربلا آمد. قبل و بعد از روز عاشورا بارها مورد تفقد و دلجویی اباعبدالله علیه السلام قرارگرفت تا آنجا که به خواهرشان حضرت زینب سلام الله علیها در مورد او سفارش فرمودند. بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و اهل بیت و اصحاب، همراه با اسرا به کوفه و شام برده شد و در مسیر چهل منزل راه شام رنجهای فراوانی دید.
در شام بعد از دیدن سر نورانی پدر با پیشانی شکسته در خرابه، آنقدر ناله زد و گریست تا به ملکوت اعلا پیوست، و بدن شریف آن حضرت را شبانه دفن کردند.
از کهن ترین منابعی که نام آن حضرت با لفظ رقیه یاد شده قصیدة سیف بن عمیره نخعی کوفی از اصحاب امام جعفر صادق و امام موسی کاظم علیهما السلام است.
وعبدکم سیف فتی ابن عمیره              عبد لعبد عبید حیدر قنبر
و سکینه عنها السکینه فارقت             لما ابتدیت بـفرقه و تغیر
و ر قیه ر ق ا لحسود لضلعها             وغدا لیعذرها الذی لم یعذر
و لأ م کـلثوم یجـد جدیـد ها             لثم عقیب دموعها لم یکرر
لم أنسها و سـکینه و رقیه             یبکیـنـه بتـحسـر و تـزفـر
حضرت آیت الله العظمی محمد علی گرامی مدّ ظله العالی:
سلام علیکم نظر حضرتعالی درباره وجود حضرت رقیه سلام الله علیها چیست؟آیا ایشان دختر امام حسین علیه السلام است؟
بسمه تعالی
به نظر حقیر ایشان همان فاطمه صغری هستند که رقیه لقب اوست ، و به هر حال قبر منسوب به ایشان معتبر و زیارت آن ثواب دارد . وحوائجی گرفته شده است .
والسلام
حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی حفظه الله
بسمه تعالي
محضر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني
 مدظله الشريف
با سلام و تحيّت؛
بفرماييد آيا طبق تاريخ و روايات معتبر، امام حسين عليهالسلام دختري به نام رقيّه داشتهاند يا خير؟ آيا ترديد در وجود چنين فرزندي و نيز انتساب بارگاه مطهّر دمشق به ايشان جايز است؟
بسم الله الرحمن الرحيم
عليكم السلام و رحمة الله
طبق بعض كتب مقاتل و تاريخ، حضرت اباعبدالله الحسين عليهالسلام چنين فرزندي داشتهاند كه در شام رحلت كردهاند. علاوه بر شهرت اين موضوع، به طور كلّي مشاهد و مقامات مشرّفه از جهت انتساب به اهل بيت عليهمالسلام مزار، و مورد تجليل و احترام است چنانكه شهرت اشخاص به سيادت جايز الانكار نيست.
شهرت مثل اين بارگاه مقدسه نيز مخصوصاً با توجه به قرائن معتبر مورد انكار نيست. اين مشاهد و روضههاي مقدّسهي سادات عظام و مفاخر اسلام نيز از اين جهت كه از مراكز ذكر فضايل آن بزرگواران و تبليغات اسلامي و ذكر دعا است بايد محترم باشد و اين ترديدها بيجا است و سزاوار نيست. موفق باشيد
حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی دام ظله
سلام علیکم
نطر حضرتعالی درباره ی حضرت رقیه سلام الله علیها چیست؟آیا ایشان دختر امام حسین علیه السلام میباشند؟
بسمه تعالی
بله طبق کتب تاریخی دختر امام حسین(علیه السلام) است.
همیشه در پناه خداوند مؤید باشید
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی حفظه الله
شناسنامه حضرت رقیه
حضرت رقیه فرزند امام حسین علیه السلام است . بر اساس نوشته‏ های بعضی کتاب‏های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه علیهاالسلام،امّ اسحاق است که پیش‏تر همسر امام حسن مجتبی
علیه‏السلام بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن علیه‏السلام به عقد امام حسین علیه‏السلام درآمده است.در مورد تاریخ تولد حضرت رقیه چیزی معلوم نیست.
در تعداد دختران امام حسین و نامهای آنها اختلاف وجود دارد. آنچه از منابع بدست می آید امام حسین علیه السلام دارای چهار دختر بنامهای فاطمه کبری، فاطمه صغری، سکینه و رقیه بوده است.
حضرت آیت الله العظمی مظاهری حفظه الله
سؤال:
با عرض سلام خدمت حضرت آیت الله العظمی مظاهری حفظه الله
مدتی است که تشکیکاتی در وجود حضرت رقیه سلام الله علیها میکنند.سؤال بنده از حضرتعالی این است که نظر حضرتعالی درباره حضرت رقیه سلام الله علیها چیست؟آیا ایشان دختر امام حسین علیه السلام میباشند؟
جواب:
بسمه تعالی
امام حسین«سلاماللهعلیه»، چنین دختری داشتهاند و تشکیک در این زمینه حرام است و ظلم به دختر امام حسین«سلاماللهعلیه» است.
 
بسمه تعالی
امام حسین«سلاماللهعلیه» دختری به نام رقیّه داشتهاند و در کربلا همراه ایشان بوده است.
حسین المظاهری
حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی حفظه الله
شکي نيست که دختر کوچکي از امام حسين عليه السلام در شام از دنيا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلي منسوب به همان دختر است اما اين که نام آن دختر«رقيه»بوده يا نام ديگري داشته در بين دانشمندان اسلامي اختلاف نظر وجود دارد، هر چند معروف اين است که نامش رقيه است
همیشه موفق باشید.
حضرت آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی رضوان الله تعالی علیه
مزار کنونى حضرت رقیه بنت الحسین(علیهما السلام) در شام،از اول مشهور بوده، گویا حضرت امام حسین(علیه السلام) نشانى را از خود در شام به یادگارى سپرده است، تا فردا کسانى پیدا نشوند که
به انکار اسارت خاندان طهارت(علیهم السلام) و حوادث آن پردازند، این دختر خردسال گواه بزرگى است بر اینکه در ضمن اسیران حتى دختران خردسال نیز بوده اند،ما ملتزم به این هستیم که بر دفن حضرت رقیه(علیها السلام) در این مکان شهرت قائم است،حضرت(علیها السلام) در این مکان جان سپرده و دفن شده است. ما به زیارتش شتافتیم، و باید احترام او را پاس داشت، (نگویید خردسال است) على اصغر(علیه السلام) که کودک شیرخوارى بود، داراى آن مقامى است که روبروى حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) در کربلا دفن گردید، گفته اند که دفن وى در این مکان نشان از آن دارد که در روز حشر حضرت(علیه السلام) این کودک (على اصغر(علیه السلام)) خردسال را به دست خواهد گرفت و نشان خواهد داد
دفن این طفل خردسال (حضرت رقیه(علیها السلام)) در شام گواه بزرگ و نشان قوى از اسارت خاندان طهارت، و ستم روا داشته بر ایشان دارد، آن ستمى که تمام پیامبران از آدم تا خاتم بر آن گریستند، تا آنجا که خدا عزاى امام حسین(علیه السلام)را بر آدم خواند، از این رو احترام این مکان لازم است، به سخنان فاسد گوش فرا ندهید، و به سخنان باطلى که مى گویند: رقیه(علیها السلام)طفلى خردسال بیش نبود، گوش فرا ندهید، مگر على اصغر(علیه السلام)کودک خردسال نیست که در روز قیامت شاهدى خواهد بود، و موجب آمرزش گنهکاران شیعه خواهد شد ان شاء الله تعالى.
بنابراین بر همه واجب است احترام این مکان (محل دفن حضرت رقیه(علیها السلام)) را داشته باشند، و به سخنان فاسد و بیهوده اى که از گمراهى شیاطین است، گوش فرا ندهند و اعتنایى نکنند. ما با زیارت دختر امام حسین(علیه السلام)(رقیه(علیها السلام)) به خداوند متعال تقرب مى جوییم، آن دخترى که خود مظلوم بود، و خاندان وى همه مظلوم بودند.
نتیجه کلام: مجرد شهرت در ثبوت پاره اى از موضوعات خارجى کافى است و لذا اثبات قبر حضرت رقیه، بنت الحسین(علیهما السلام)، نیازى به اقامه بینه وجود ندارد بلکه صرف شهرت در اثبات آن مکان شریف کافى مى باشد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی حفظه الله
در کتابهايي چون کامل بهائي و نفسالمهموم و کتابهاي معتبر ديگر دختر خردسالي که برخي نام او را «رقيه» ناميدهاند و در شام به شهادت ميرسد، براي امام حسين عليه السلام ذکر کردهاند و اگر کسي براي آن حضرت نذر کند، بايد آن را ادا نمايد و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است
حضرت آیت الله العظمی شیخ حسین وحید خراسانی حفظه الله
ایشان در پاسخ به استفتاء«آیا حضرت رقیه سلام الله علیها دختر
 امام حسین علیه السلام هستند یا خیر؟»فرمودند:
بله
گزیده ای از قصیده ی “وداع امام حسین علیه السلام”  درباره حضرت رقیه سلام الله علیها سروده مرجع گرانقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحید خراسانی مدظله
«رقیه گنج حسین»
رفتم و هستی تو میر کاروان
این امانت را به جدّ من رسان
پاسداری کن پس از من از حریم
خود نگهداری کن از درّ یتیم
غنچه ی نشکفته ی باغ مرا
کن تو با خار مغیلان آشنا
این یتیمان را کجا آرامش است
مشعل شام غریبان آتش است
روز پیک حق تو در بازار باش
شب پرستار تن بیمار باش
دختر رنجور اگر بیدار شد
خواب دید و تشنه ی دیدار شد
چون به دیدارم سپارد جان پاک
در خرابه گنج را بسپر به خاک
 
شخصی که حتی یک بار از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی استفتاء نمایند،متوجه خواهند شد که پاسخ استفتاء توسط جناب آقای سید علی فاطمی فرستاده خواهد شد
ایشان در درس تفسیر خود،مجلس عزاداری برای حضرت رقیه سلام الله علیها گرفتند:
مراسم عزاداری برای حضرت رقیه علیها السلام در درس تفسیر آیةالله العظمی وحید خراسانی (مد ظله)
مراسم عزاداری برای حضرت رقیه(علیها السلام) دخت مکرم حضرت اباعبدالله الحسین سیدالشهداء (علیه السلام) در درس تفسیر آیةالله العظمی وحید خراسانی(مد ظله العالی)(۱۳۹۱/۰۹/۲۹) در مسجد اعظم قم برگزار گردید.
حضرت آیت الله العظمی سید علی حسینی سیستانی:
بیت معظم له در نجف اشرف،تقویمی به اسم«مَوَاقیتُ الأَهلیه» برای هر سال قمری تنظیم وتوضیع مینمایند.در«أهم الوقائع التاریخیة فی شهر صفر»می آورد:
الخامس منه شهادة رقیة بنت الإمام الحسین علیه السلام
حضرت آیت الله میر سیّد محمد یثربی حفظه الله
مدتی است که تشکیکاتی در وجود حضرت رقیه سلام الله علیها میکنند.سؤال بنده از حضرتعالی این است که نظر حضرتعالی درباره حضرت رقیه سلام الله علیها چیست؟آیا ایشان دختر امام حسین علیه السلام می باشند؟
وجود چنین دختری از حضرت سید الشهداء علیه السلام از مسلمات تاریخ است.برای اطلاع بیشتر به کتب فضلای حوزه که اخیرا تدوین شده است مانند ریحانه کربلا اثر عبدالحسین نیشابوری مراجعه فرمایید.
حضرت آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی حفظه الله
ایشان حضرت رقیه سلام الله علیها را واقعی وغیر قابل انکار  دانسته اند:
قابل انکار نبودن شخصیت حضرت رقیه در تاریخ
اين همان هنری است كه زينب كبري سلام الله علیهادر اولين عزاداري براي امام حسين سلام الله علیهمردم را در شام ميگریاند، زينب كبري براي خودش در هر خانهاي يك نمايندهاي از عاشورا و كربلا گذاشت و روزي هم كه ميرفت زنان شامي جمع شدندو او را بدرقه کردند و ایشان نیز سفارش رقیه را به آنها کرد. شخص رقیه خاتون در تاریخ واقعی است و قابل انكار نيست و آن شاعر در مقابل امام صادق سلام الله علیهشعری ميخواند و از رقيه به عنوان دختر امام حسين یاد ميكند
بيانات كوتاه حضرت آيت الله علوي بروجردي بعد از درس خارج فقه به مناسبت شهادت حضرت رقيه سلام الله علیها
امروز طبق بعضي از نقلها و روايات مصادف است با شهادت حضرت رقيه بنت الحسين (عليها السلام).
ما بايد به تمام قوا و در تحت هر شرايطي تمام آثار مربوط به سيدالشهدا (عليه السلام) را حفظ كنيم. وجود مقدس حضرت رقيه و شهادت آن نازدانه يادگاري از سيدالشهدا در بلاد دمشق باقيماند.
 
حضرت علامه آیت الله حسینی میلانی حفظه الله
۱-صحت وجود دختری به نام “رقیه“با مشخصاتی که ارباب مقاتل در مورد کیفیت شهادت آن درخرابه شام نقل کردهاندچیست؟
۲- صحت انتساب چنین دختری به امام حسین(علیه السلام)
چگونه میباشد؟
۳- صحت انتساب حرم موجود در نزدیک دمشق به دختری
به نام حضرت رقیه(سلام ا… علیها) چگونه است؟
بسمه تعالی
السلام علیکم
در نظر ما ثابت است.
 
۱- آیا حضرت رقیه سلام الله علیها دختر امام حسین علیه السلام بوده است.
۲- آیا ایشان در کربلا حضور داشتن و به همراه بقیه اسرا مخدرات به اسارات به شام فرستاده شده اند.
۳- آیا قبر ایشان در سوریه فعلی است.
بسمه تعالی
السلام علیکم
از مجموع مطالبی که در دست است وثوق حاصل می شود والله العالم.
 
سلام
اکنون بحث های فراوانی راجع به حضرت رقیه وجود دارد. بعضی منکرند بعضی می گویند دختر کس دیگری است بعضی می گویند امام حسین دختر سه ساله داشت اما معلوم نیست نامش رقیه باشد لطفا نظر خود را ترجیحا تفصیلی بیان نمایید. تا با کلام شما استاد معظم آرام گیریم
بسمه تعالی
السلام علیکم
از مجموع مطالب موجود وثوق حاصل است.
 
سلام علیکم
آیا مطابق مقاتل و روایات صحیحه دختر سه سالهای با نام حضرت رقیه (سلام الله علیها) فرزند حضرت سیدالشهدا (سلام الله علیه)، در واقعه کربلا حضور داشتند؟
بسمه تعالی
السلام علیکم
اینجانب وثوق دارم.
 
با اهداء سلام و تحیت و آرزوی سلامتی برای معظم له
آیا روایتی که می گوید حضرت رقیه سلام الله علیها دختری یتیم از بنی هاشم بوده و امام حسین صلوات الله علیه ایشان را به فرزندی گرفته اند نزد علماء اعلام سندیت و اعتباری دارد؟
آیا در مقاتل و منابع غیر از مقاتل، چه معتبر و چه غیر معتبر روایتی داریم مبنی بر اینکه حضرت رقیه سلام الله علیها دختر یکی از اصحاب امام حسین صلوات الله علیه بوده باشد که در کربلا به شهادت رسیده است؟ اگر هست، دختر کدام یک از اصحاب بوده اند؟
با تشکر فراوان و آرزوی طول عمر برای معظم له
التماس دعای خیر
یا علی مدد
بسمه تعالی
السلام علیکم
از مجموع آنچه در دست داریم وثوق حاصل است.
 
حضرت استاد شیخ حسین انصاریان دام ظله:
استاد حسین انصاریان : گاهی درمورد وجود حضرت رقیه (س) شبهات و تردیدهایی مطرح می شود که نام ایشان در اکثر کتب نیامده و یا نامهای مشترک و مشابهی در آنها به چشم می خورد که با توجه به آن نمی توان به طور حتم بر وجود دختری به این نام اطمینان داشت.
در پاسخ باید گفت :
عدم ذکر نام «رقیه» در برخی منابع تاریخی نمی تواند دلیل بر خرافه بودن این شخصیت باشد؛ چرا که وجود نامهای اشتهاری(کنیه و لقب) در کنار نام اصلی افراد از رسومات رایج عرب است و همان گونه که عده ای معتقدند، حضرت رقیه(س) همان فاطمه صغری است که نامش در بسیاری از تواریخ ذکر شده است. علاوه بر اینکه بر نام «رقیه» در کتاب شریف لهوف سید بن طاووس و نیز سایر کتب تصریح شده است. مرحوم شیخ علی فلسفی در کتاب « حضرت رقیه (س)» می گوید در بیش از بیست کتاب، نام ایشان را رقیه دیده است.
در کتاب معالی السبطین حائری آمده است : « کانت للحسین(ع) بنت صغیره ….تسمی رقیه و کان لها ثلاث سنین»(۳).
تعبیر« تسمی رقیه» نشان دهنده این مطلب است که «رقیه» نام اصلی ایشان نبوده بلکه به این اسم معروف بوده است.
ابن ابی مخنف نیز در مقتل الحسین درباره وداع حسین بن علی(ع) می نویسد : « ثم نادی یا ام کلثوم و یا زینب و یا سکینه و یا رقیه و یا عاتکه و یا صفیه…»(۴).
در کتاب احقاق الحق نیز آمده است:« ثم نادی یا ام کلثوم یا سکینه یا رقیه یا عاتکه یا زینب یا اهل بیتی علیکن منی السلام…»(۵)
 
خرابه ای به شرافت رسیده تا ملکوت
از محکم ترین دلایل وجودی حضرت رقیه (س)، وجود بارگاه ملکوتی آن نازدانه سیدالشهداء(ع) در شهر شام(در کشور سوریه) است که به گفته بزرگان و اهل معرفت ، نمی تواند ساختگی و دروغ باشد. ممکن نیست خداوند به یک خرافه، این همه جلالت و عظمت و کرامت عنایت کند.
عبدالوهاب بن احمد شافعی مصری معروف به شعرانی در کتاب «المنن» می نویسد: « نزدیک مسجد جامع دمشق، بقعه و مرقدی است که به مرقد رقیه بنت الحسین معروف است. به روی سنگی که در درگاه آن واقع است چنین نوشته شده است:« هذا البیت بقعه شرفت بآل النبی(ص) و بنت الحسین الشهید رقیه(س)»(۶).
 
در کتاب منتخب التواریخ نیز آمده است که مزاری که در خرابه شام است منسوب به مزار رقیه بنت الحسین است.
 
از دیگر وقایعی که دلیلی محکم بر صحت استناد این مزار شریف به حضرت رقیه (س) است داستان آب گرفتگی مزار مطهر ایشان در حدود سال ۱۲۸۰ هجری است که طی آن سید بزرگواری بنام سید ابراهیم دمشقی از نوادگان سید مرتضی علم الهدی از جانب حضرت، ماموریت پیدا میکند تا آب گرفتگی قبر مطهر را چاره کند و ایشان نیز بعد از صلاح اندیشی با بزرگان و اهل علم به این امر مبادرت می کند و با بدن و کفن سالم حضرت مواجه می شود که در میان آب است . پس از آن قبر مطهر را تعمیر و مرمت می کنند.
 
نتیجه سخن آنکه وجود حضرت رقیه (س) را نمی توان انکار کرد و آنچه پیرامون آن حضرت مطرح می شود نباید به راهی برای خدشه دار شدن منزلت آن حضرت در میان ارادتمندان اهل بیت(ع) تبدیل شود. در هر صورت به کراماتی که از آن حضرت در طول سالیان متوالی متوجه شیعیان شده است را نمی توان به چشم بی توجهی نگریست.
———————————-
۱ – ناسخ التواریخ : ۴/۲۳۶-۲۳۷.
۲ – کشف الغمه : ۲/۲۱۶.
۳ – معالی السبطین : ۲ / ۱۶۱، ۱۷۰.
۴ – مقتل الحسین : ۸۴.
۵- احقاق الحق: ۱۱/۶۳۳.
۶ – کتاب المنن: باب دهم.



ارسال نظر




*